17 juni 2011

Skärgårdssemlor


Fick för några dagar sedan syn på ett recept på pappas(!) surmjölksburk. Blev genast sugen på att testa det. Jag gillar recept som innehåller surmjölk och det här var jag bara tvungen att testa. Vet inte varför de kallas skärgårdssemlor, men goda var de i alla fall. De är lite speciella i smaken eftersom de innehåller kaljamalt. Men jag gillar den smaken så mig passade det bra! Smaken påminner lite om det här brödet som jag tidigare har bakat. 

17 st
½ l surmjölk
50 g jäst
1½ dl mörk sirap
1 tsk salt
2 dl rågkli
1 dl kaljamalt
ca 8 dl vetemjöl

Lös jästen i fingervarm surmjölk. Tillsätt sirap, salt, kli och malt. Blanda väl. Sätt tillsist i mjölet lite i taget. Rör inte för mycket. Degen blir ganska lös, så jag skulle kanske öka lite på mjölmängden nästa gång. Jag fick sätta ganska mycket mjöl på bakbordet för att kunna baka ut semlorna. Låt degen jäsa till dubbelstorlek och baka sedan ut till semlor. Låt semlorna jäsa ordentligt och grädda dem sedan i 225 grader varm ugn i 10-15 minuter.

2 kommentarer:

  1. ÅHH ännu ett nytt recept..skall oxå prövas.. jag brukar baka mycket med surmjölk o det blir så gott.

    SvaraRadera
  2. Jo, att baka med surmjölk är gott!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...