18 september 2011

Mimmi och Musse

Jag gick för en tid sedan igenom en del av mina tårtfoton och konstaterade att jag tydligen inte bloggat om denna tårta. Den här gjorde jag till Elsas födelsedag i somras. Jag ville testa några fyllningar som jag hade på lager. Tårtan består av två sockerkaksbottnar fyllda med päronmousse och after eightmousse.  Den är spacklad med mjölksmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna är gjorda i en blandning av marsipan och sugarpaste, med en aningen för stor del marsipan, därav har dekorationerna säckat ihop lite.

Päronmousse
1 brk konserverade päron
1 brk Flora visp
1 brk vaniljkvarg
socker och vaniljsocker enligt smak
4 gelatinblad
Vispa grädden. Tillsätt kvarg och mosade päron. Smaka av med socker. Sätt gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp några teskedar vatten och smält gelatinbladen i det. Fukta gärna tårtbottnarna med den överblivna päronlagen.

After eight-kräm
3 dl vispgrädde
100 g mörk choklad
50 g After eight 

Värm grädden i en kastrull. Hacka chokladen och häll den varma grädden över chokladen. Rör om tills chokladen smälter. Låt blandningen stå i kylskåpet minst två timmar tills den blivit ordentligt kall. Vispa den sedan till lagom tjock konsistens.

Mjölksmörkräm
1 burk kondenserad mjölk
400-500 gram rumstempererat smör
1-2 tsk vaniljsocker

Skär det rumstempererade smöret i små bitar. Häll i en burk med sötad, kondenserad mjölk, vispa tills det blir en len och mjuk blandning. Smaksätt med vaniljsocker. Detta är en stor mängd och räcker till att spackla två tårtor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...