23 december 2011

Julstänger

Lite sent men här kommer nu några recept som jag inte hunnit skriva in tidigare. Jag har ett par extremt intensiva jobbveckor bakom mig och det har tagit all min energi och ork för annat. Maken har fått sköta markservicen medan jag knappt hunnit mig hem en sväng till natten... MEN nu har vi jullov och nu ska vi vila upp oss och njuta av att bara vara tillsammans!

De här julstängerna gjorde jag tillsammans med töserna. Roliga och lite annorlunda småbröd till julen. Receptet är härifrån, men skriver in det på svenska här.

325 g vetemjöl
1/4 tsk salt
227 gram osaltat smör
120 g florsocker
2 stora äggulor
1 tsk vaniljextrakt
½ tsk mandelextrakt
röd livsmedelsfärg

Rör smör och florsocker vitt och pösigt. Tillsätt äggulorna och vanilj- och mandelextrakt. Rör till sist ner vetemjöl och salt i omgångar. Dela degen i två delar och färga ena delen röd. Låt degarna stå en stund i kylskåp så är det lättare att knåda dem sedan. Ta en liten bit vit deg och rulla ut till en ca 10 cm lång korv. Gör samma sak med den röda. Tryck försiktigt ihop dem och vrid ihop dem, böj dem sedan i önskad form. Grädda i 190 grader varm ugn i ca 8-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...