8 december 2011

Lussekatter

JA, JAG VET! Men jag vill faktiskt ha pärlsocker på mina lussebullar! Men bortse från det om det sticker i ögonen :) Ifjol bakade jag lussekatter med creme fraiche i och jag tyckte att det blev mycket gott. I år kom jag inte ihåg det receptet... Gissade mig istället fram till receptet som jag använde ifjol. Resultatet blev mycket bra! Det är inget revolutionerande och inte heller något nytänkande med detta recept, men resultatet blev bra :)



50 g jäst
5 dl mjölk
2 dl creme fraiche
2 påsar saffran
1½ dl socker
1 tsk salt
15-16 dl vetemjöl
russin
ägg
(pärlsocker)

Smula sönder jästen i en bunke. Värm mjölken fingervarm. Lös upp jästen i den varma mjölken och tillsätt creme fraiche, saffran, socker och salt. Tillsätt mjölet lite i taget. Låt degen jäsa till dubbel storlek. Baka ut till valfria former, tryck ner russin och låt jäsa ytterligare en stund. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 225 grader varm ugn i ca 7 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...