18 februari 2012

Havretebröd


Det här receptet har jag fått av Solveig och det är fantastiskt gott och enkelt att slänga ihop. Bara att röra ihop ingredienserna och klicka ut på en plåt. Lättare kan det inte bli! Jag tycker att det blir otroligt gott med den rivna osten i. Mjuka inuti, knapriga utanpå!

2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 dl frön (solrosfrön, pinjenötter, linfrön eller vad man nu gillar för frön)
2 tsk bakpulver
1 dl riven ost t.ex emmental
½ dl smält smör
2½ dl mjölk

Blanda alla torra ingredienser. Rör i ost, smör och mjölk. Klicka ut på en bakpappersklädd plåt. Platta till lite och nagga med en gaffel. Grädda i 225 grader varm ugn i ca 15 minuter. Det här blir även mitt bidrag till Månadens sötsak som har temat frukost.


6 kommentarer:

  1. Ser goda ut! Vi blev snåla på fastlagsbullor här, alla gnällde om att de vill ha något gooooott, så jag testar ditt recept. Nu är det bara att vänta tills vi får börja rulla... och ÄTA!

    SvaraRadera
  2. Tack! Testade dem i morse, supergoda! :) Och både godare och nyttigare än vanliga scones på bara vete. Ska absolut spara receptet och göra fler gånger. Men hur lyckas du klyva dina? Eller ska man bara vänta lite, vi högg in på dem direkt de kom ur ugnen.

    SvaraRadera
  3. Tja, jag brukar nog hugga in direkt. De är nog godast färska och nygräddade. De blir inte såå höga, men med lite tur och skicklighet går det nog att halvera dem :)

    SvaraRadera
  4. Så gott det ser ut! Jag älskar sånna recept som man bara behöver röra ihop! Inget krångel bara snabbt, enkelt och gott :-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...