25 mars 2012

Morotscupcakes


Till min mammas middagsbjudning förra veckoslutet gjorde jag även morotscupcakes. De här är en riktig favorit för mig, eftersom jag tycker att de inte är översöta som många cupcakes tenderar att bli. Receptet är Toves men skriver som vanligt in det hit. Jag valde att utesluta nötterna eftersom det är så många som är allergiska mot nötter. Cupcakesen är dekorerade med cream cheese frosting och marsipanblommor. Jag gjorde även några glutenfria varianter som såg precis likadana ut. Jag bytte bara ut vetemjölet mot en glutenfri mjölblandning.

90 g smör
200 g finriven morot
90 g farinsocker
90 g socker
2 ägg
200 g mjöl
1½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
1 tsk kanel

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker. Riv morötterna och vispa ner dem och smöret i äggblandningen. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt i smeten. Sätt i muffinsformar och grädda i 200 grader varm ugn i ca 15 minuter. 
 

2 kommentarer:

  1. Hur gör du blommorna? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder olika blomutstickare för att göra blommorna. Det går också att använda vanliga pepparkaksformar.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...