14 maj 2012

Russinkaka

Det här receptet har jag hämtat från den underbara bloggen Ljusblå. Russinkakan smakar som riktiga russinkakor ska! Många förknippar russinkaka med julen, men den tycker jag att man faktiskt kan baka året om. Jag rekommenderar verkligen att ni kikar in på bloggen så att ni kan beundra Monikas fantastiska bilder!

Russinkaka
3 kkp vatten
2 kkp russin
2 kkp socker
1 tsk mald nejlika
1 tsk kanel
lite ingefära
1 tsk pomeransskal
125 g smör
2 ägg
3 kkp vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk soda

Koka russin, vatten och socker i ca 10 min. Slå det genom ett durkslag så russinen kommer i durkslaget och sockerlagen i en bunke. Dela smöret i bitar och smält det i den heta sockerlagen. Rör sedan i kryddorna. Tillsätt ägg, mjöl, bakpulver och soda när smeten svalnat lite. Blanda russinen med en liten del av mjölet och blanda i smeten. Häll allt i en smord och bröad form. (Jag använde mig av Ikeas silikonform och den fungerade super!) Grädda i 175 °c varm ugn i ca. 1 timme.

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...