10 december 2012

Hannas limpa

Det här brödet är ett bröd som har hängt med sedan jag var liten. Min mamma bakade det och jag har fortsatt med det. Jag bakar nog den året om men speciellt till jul. Kruxet med denna är att det är lång jäsningstid och lång gräddningstid. Man behöver reservera en heldag hemma :) Men, den är mycket enkel att röra ihop och absolut värd besväret! Många tycker att den påminner om Malaxlimpan och det kan jag väl också till viss del hålla med om.

50 g jäst
1½ l ljummet vatten
1 tekopp (ca 2½ dl) memma malt
knappt ½ l mörk sirap
3 kkp (ca 4½dl) socker
2 tsk soda
4 kkp (ca 6dl) vetemjöl
4 msk salt
1½ kkp (2,25 dl) lingonsylt
1 kg grovt rågmjöl
1 kg fint rågmjöl

Smula jästen och rör ut den i ljummet vatten. Tillsätt övriga ingredienser och rör till en jämn deg. Låt degen jäsa i koppen i minst 6 timmar. Sätt degen i en långpanna med bakplåtspapper i. Låt jäsa ytterligare en timme. Grädda i 150 grader varm ugn i ca 3 timmar. Efter 1 timme i ugnen penslas limpan med starkt kaffe och socker.

Skär i lämpligt stora bitar när plåten kallnat. Varje bit blir till ett bröd. Denna plåt delade jag i sex delar och fick således 6 limpor :)

1 kommentar:

  1. Hej, Vad är memma malt? hur ser det ut när man köper det?

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...