12 maj 2013

Uggletårta

Den här tårtan kanske ni skymtade i Vasabladet/ÖT i torsdags. Det här är en tårta som har det där extra som inte alla tårtor har. Jag blev grymt nöjd med smaken på den. Mina föräldrar och svärföräldrar fick smaka på den här och den fick gott betyg. Jag har en längre tid funderat på att byta ut en del av tårtbottnen till en browniebotten och när jag fyllde år och skulle bjuda på tårta passade jag på att förverkliga mina funderingar. Jag hade en browniebotten i bottnen av tårtan och två ljusa sockerkaksbottnar ovanpå. Fyllningen är hallonsylt, geishamousse och vitchokladmousse. Den är spacklad med grädde och locket är i marsipan. Kanterna består av runda chokladkex. Dekorationerna är gjorda i sp.

Browniebotten
1,5 dl hackade hasselnötter
100 g mörk choklad
100 g smör
2 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
1 dl vetemjöl
1 dubbeldajm krossad

Smält choklad och smör. Blanda i nötterna.Vispa ägg med socker och vaniljsocker i en annan skål. Rör ihop bakpulver och vetemjöl. Vänd ner chokladblandningen och den krossade dajmen.
Häll i en bakplåtspappersklädd spirngform Grädda i 200 grader varm ugn i ca 10-12 minuter. Låt svalna.

7 kommentarer:

  1. fina tårtor du har =)
    undrar en sak... hur länge på förhand har du dem klara? gör du tårtorna samma dag de ska ätas eller dagen innan? Undrar lite på hur länge marsipanen/sockerpastan bör "stå på tårtan" innan den serveras så den blir som godast =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag brukar fylla tårtorna ena dagen och täcker med marsipan följande dag, oftast samma dag som de ska användas. För marsipanens/sockerpastans del har jag inte märkt att det skulle vara någon skillnad med smaken hur länge på förhand man täcker den. Däremot blir själva tårtan och fyllningen godare om den får stå en dag i kylskåpet. Och ja, glycerol går att äta. Här kan du läsa mera om det :http://www.learning4sharing.nu/glycerol-219728.html

      Radera
  2. Oj, så fin!!!
    Vad duktig du är! :)

    SvaraRadera
  3. jaaa.... och glycerol, kan man verkligen äta det? är de inte sånt man sprayar på torkade rosenblad så de ska hålla längre.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...