28 september 2013

Pappas mercedestårta

Min pappa fyllde år för en månad sedan. Då erbjöd jag mig att göra tårta åt honom, eller jag snarare krävde att få göra den. jag visste precis vad jag skulle ha för tema på den ;). Han ville gärna ha en gräddtårta så jag gjorde en marsipanplatta ovanpå tårtan och sedan spritsade jag kanterna med grädde. Tårtan gjorde jag på ett modifierat Very Cherry Chocolatecake-recept. Sedan fyllde jag tårtan med päronmousse, rårörda hallon och vaniljpannacotta. Tårtbottnarna påminner lite om chokladpudding. Mycket kraftiga men ändå saftiga.





Very cherry chocolate cake
3 ägg
3,75 dl starkt kaffe
3,75dl turkisk yoghurt
2 dl matolja
300 g vetemjöl
675 g strösocker
125 g kakao
1½ tsk bakpulver
3 tsk bikarbonat
1½ tsk salt
1½ tsk vaniljpulver 

Vispa ägg, kaffe, matolja och yoghurt i en skål på låg hastighet i någon minut. Blanda alla torra ingredienser och blanda i äggsmeten. Vispa smeten på medelhög hastighet i ca 2 minuter. Fördela smeten i tre smörade och mjölade springformar, ca 26 cm. Grädda i 175 grader varm ugn i ca 15-20 minuter. Bottnarna ser kladdiga ut på ytan men så ska det vara. Låt bottnarna stå i formarna i ca 20 minuter innan de stjälps upp. 

Päronmousse
4 gelatinblad
1 burk päronpuré
2 konserverade päronhalvor i juice
2 msk päronjuice
(några droppar päronessens)  
3/4 dl socker
3 dl vispgrädde
(grön pastafärg)

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Mixa päronen släta. Blanda i päronpuré, socker och ev. lite färg och essens. Värm päronjuicen från konservburken och smält gelatinbladen. Rör försiktigt ner gelatinblandningen i päronblandningen. Vispa grädden och vänd ner den i päronblandningen.
Vaniljpannacotta
4 gelatinblad
2 dl mjölk
2+2 dl vispgrädde
2 äggulor
2 msk maizena
2 msk strösocker
2 tsk vaniljpulver
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Blanda mjölk, 2 dl grädde, äggulor, maizena och strösocker i en tjockbottnad kastrull och sjud under omrörning tills krämen tjocknat. Den får absolut inte koka! Rör ner vaniljpulver och gelatinbladen i den varma krämen och låt svalna.Vispa 2 dl grädde och vänd ner i krämen.

3 kommentarer:

  1. ojoj kära hjärtandes va fint.duktit duktit

    SvaraRadera
  2. Det här ser supergott ut! I vilket lager satt du hallonen när du monterade den? Hur undvek du att hallonen rinner ut på sidorna när kakan kommer ut ur kylen efter att du haft den där med tyngd på (visst kan man följa dina tidigare monteringsanvisningar också för den här tårtan?) Och vaniljpulver, är det alltså vaniljsocker eller sånt där brunt pulver eller vaniljkrämspulver? Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar sätta hallonen så att de kommer mot en tårtbotten så att saften kan dras in i själva bottnen. Har nog gjort den här på samma sätt som alla andra tårtor. Vaniljpulver är alltså ett brunt pulver som inte smakar sött utan bara vanilj. Rekommenderar det eftersom det ger så mycket mera smak. Men man kan naturligtvis också använda vaniljsocker.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...